Učiteľstvo ako kariérna voľba pre najlepších maturantov? Sci-fi

Autor: Lucia Kleštincová | 3.6.2013 o 13:01 | (upravené 3.6.2013 o 17:14) Karma článku: 5,68 | Prečítané:  809x

Po 15 rokoch praxe je plat stredoškolského učiteľa na úrovni 45% príjmov ostatných vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov. Takmer 40% z nich je vo veku nad 50 rokov. 72% sú ženy. Vychádzajúc z prieskumu realizovaného iniciatívou Učiteľ 2020 je učiteľstvo vysnívanou kariérnou voľbou len pre mizivé 1% maturantov. 58% učiteľov vo veku do 30 rokov sa v anonymnom dotazníku priznalo, že sú na odchode. Koho nezamrazí pri pohľade na túto vizitku nášho školstva? Aká je v takejto situácii šanca, že vaše dieťa učí presne ten učiteľ, ktorý ho na jeho budúcnosť pripraví presne tak, ako si to predstavujete?

 

Je najvyšší čas povedať dosť. Imidžu, že učiteľstvo ani zďaleka nie je „cool" a pre väčšinu študentov len kariérna alternatíva B. Pokrytectvu, s ktorým deklarujeme ciele budovania vzdelanostnej spoločnosti, ale nie sme ich ochotní podporiť konkrétnymi krokmi. Naivite, že školstvo bude aj naďalej svojou zotrvačnosťou plniť funkcie, ktoré od neho očakávajú politici, zamestnávatelia, ale hlavne žiaci a ich rodičia.

Nemá zmysel pýtať sa, ako sme sa sem dostali. Prečo stále investujeme do školstva len 4,7% HDP oproti priemerným 6,4% v OECD. Prečo politici ani v jedných z doterajších volieb nemuseli spraviť zo vzdelávacej stratégie kľúčovú muníciu v boji o podporu občanov? Prečo voliči tolerujú nadpriemerné výdavky na políciu či investičné stimuly a zároveň dlhodobú podvýživu školstva?

Dôležité je raz a navždy otočiť toto kormidlo. Deklarovať školstvo ako skutočnú prioritu nielen rezortu, ktorý to má v názve, ale aj ministerstiev financií či hospodárstva, ktoré zatiaľ neobjavili čaro medzirezortnej spolupráce ako základu úspešnej implementácie politík tohto druhu. Definovať zodpovednosť za splnenie konkrétnych míľnikov a úloh, ktoré v strednodobom horizonte zaradia školy medzi najatraktívnejších zamestnávateľov, tak ako sa to podarilo v nami obdivovanom Fínsku či Veľkej Británii. A následne vyvodzovať zodpovednosť, ak nebudú schopné plniť svoju funkciu vychovávateľov slušných, múdrych a dobre uplatniteľných ťahúňov Slovenska.

Práve prebiehajúca verejná diskusia k systémovej správe ministra školstva nie je len výkrikom, po ktorom karavána pôjde ďalej, ale dôležitým míľnikom. Hlavným cieľom je potreba dosiahnuť celospoločenský konsenzus o tom, že kvalitne pripravený, motivovaný a dobre zaplatený učiteľ nie je odborárskym snom, ale alfou a omegou budúcnosti nás všetkých. Stačí si priznať fatálnu schizofréniu očakávania, že naše deti budú vzdelávať tí najtalentovanejší zástupcovia svojej generácie, ak im ich prácu namiesto pomoci len komplikujeme, a zároveň im za ňu ponúkame menej než polovicu toho, čo by zarobili inde.

 

PS 1: článok bol publikovaný ako komentár v denníku SME dňa 29. 5. 2013.

PS 2: Ak Vám tieto problémy nie sú ľahostajné, príďte 4.6 podvečer konfrontovať ministra školstva s Vašimi riešeniami do Auly UK. Registrujte sa tu a ešte predtým vyjadrite svoj názor na konkrétne návrhy zo správy o stave školstva prostredníctvom tohto dotazníka. Výsledky diskusie a prieskumu budú oficiálne ministrovi odovzdané ako pripomienky k jeho správe.

Vyplňte dotazník, aby každé dieťa malo kvalitného učiteľa!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?